Vooraf
Het is voor leerlingen belangrijk de praktijkles voor te bereiden. Leerlingen praten als inleiding op de presentatie over hun dromen, over wat zij van hun leven willen maken en over wat zij later willen worden.
Deze toekomstverwachtingen en beroepen worden op het bord geschreven. Dat helpt om de betrokkenheid en de aansluiting van de leerlingen met de les te vergroten.
De praktijkles
De Traffic Informers bouwen in de praktijkles hun verhaal chronologisch op. Te beginnen bij hun jeugd, schoolopleiding en het leven voor het ongeval. Hierdoor kunnen leerlingen zich eenvoudiger identificeren met de Traffic Informers.
Ook worden de leerlingen zich zo beter bewust van het eigen verkeersgedrag en de keuzes die je als verkeersdeelnemer steeds moet maken. Het verhaal komt dan vanzelf uit bij het ongeluk en de impact die het heeft gehad. Het leven van de Traffic Informer heeft een onomkeerbare wending genomen.
De levensverhalen van de Traffic Informers dwingen veel respect af bij de leerlingen, de praktijklessen ontwikkelen zich vaak tot onvergetelijke ontmoetingen.
Achteraf
De ervaringen van de Traffic Informers kunnen bij leerlingen behoorlijk aankomen, hoe ingetogen ze ook worden gebracht. Het is daarom belangrijk dat leerlingen na afloop ruimte krijgen om over hun indrukken te praten.
De coach komt daarbij terug op de toekomstverwachtingen die de leerlingen vooraf hebben opgeschreven. Samen kijken ze wat hiervan overblijft wanneer leerlingen net als de Traffic Informer een verkeersongeluk zouden krijgen.